Musafirul beduinilor

Bedouin TentA calca pragul unei case beduine este o ocazie cu care ne intalnim de putine ori in viata, si care cu siguranta ar trebui savurata din plin. Asta pentru ca, mai intai de toate, musafirul, in conceptia beduina, trebuie tratat regeste, cu tot ce se gaseste mai bun in cortul sau, nici mai mult nici mai putin de trei zile. Beduinii, nomazii desertului, au trait dintodeauna in corturi, confectionate din par de capra si camila, cu adaos de panza tesuta-n casa de femeile tribului. Si ca in orice societate, si aici aspectul locuintei indica bunastarea gospodarului, precum si rangul acestuia, prin numarul de poli al cortului. Putini stiu ca acest tip de locuinta este mult mai rezistenta decat s-ar crede la viata de desert. Pentru ca traiul beduin implica stramutarea din loc in loc in functie de oazele intalnite in desert, cortul trebuie ambalat si pregatit 4999795-Bedouins_enjoying_tea_coffee_Wadi_Rumrapid, iar asta ia mai putin de o ora. Acesta nu se ridica la intamplare, panzele sale sunt impermeabile, lana si parul se umfla atunci cand tesutul devine umed, si tine cald in noptile reci din inima desertului, ori cand vantul matura nisipul. La vreme de amiaza, cand desertul arde, partile din spate si laterale se pot rula in sus pentru a lasa briza sa patrunda in interior. Eventualele deteriorari nu implica mari eforturi, cortul beduin este usor de reparat. Interiorul locuintei este separat printr-o cortina lunga, pentru a diviza spatiul barbatilor de cel al femeilor. Partea din fata este cea unde se aduna barbatii, acolo unde si oaspetii sunt primiti. Un accesoriu care nu poate lipsi dintr-un cort beduin este vatra de facut cafea. Servirea cafelei este o traditie bine inchegata in societatea beduina, fiind simbol al bedouin-tent-at-hotelospitalitatii de care se bucura oricine calca in casa acestora. Pentru odihna, gatit si timp petrecut in familie se foloseste spatiul femeilor. Asemeni imaginilor din tablourile pictorilor orientalisti, pardoselile locuintelor beduine sunt incarcate cu perne si covoare, pentru a sta la povesti sau chiar si pentru a dormi. Asezate cu chibzuinta in cufere de lemn si saci, proviziile de alimente si apa sunt organizate in partea din spate a cortului, pentru vremuri mai mult sau mai putin prietenoase.

Intre nisip si vant

Publicat de

Arabica...taste of Orient

They call me Sheherezad because I'm crazy in love with Middle East and I write about its beautiful people, culture and traditions, since so many years! But at the end I'm not a story character, I'm just a Romanian girl, a writer and blogger, who has the chance to live in the beautiful city of Cairo and to visit some other charming destinations from the region, as well. Welcome to my blog, welcome to the world of Middle Eastern tales!

19 gânduri despre „Musafirul beduinilor”

  1. Au o viata interesanta dar nu cred ca este asa usor sa traiesti tot timpul pregatit de mutare.Important este ca datorita vitregiei naturii in care traiesc sunt totusi oameni si stiu sa-si pretuiasca musafirii, fara sa aibe frustrari de situatie fie ca sunt bogati sau saraci.Eu le-as fi un musafir pe plac pentru ca iubesc cafeaua si le-as onora-o cu tot sufletul 😀 :D.

    1. Draga Beta, grija mare cu cafeaua, la concentratie! Astazi am facut-o cam tare si inima a inceput sa-mi bata puternic, dintr-o data. Am baut apa rece si totul e ok, multumesc lui Dumnezeu, dar data viitoare o sa am grija. In privinta beduinilor, am aflat ca unii sunt foarte bogati, dar ei aleg sa-si pastreze acelasi stil de viata si sa nu-si uite radacinile si traditiile. 🙂

  2. Interesant ce scrii despre ei;mie imi este mila de femeia beduina,o compatimesc chiar;se pare ca in trib ea detine locul unui barbat in sensul cea ea este cea care desface cortul,apoi il monteaza,are grija de copii,de menaj, tesut, bucatarie,animale….si ma intreb,oare barbatul ce face,sta si bea numai cafeaua si discuta cu ceilalti…a da,face ce e mai important,copii :P: 😆 ❓
    Apropo,de treaba asta! intr-o comuna din apropierea mea,nu-i dau numele,femeile merg la camp, ele ingrijesc de animale,de copii,de bucatarie, spalat,curatenie, cara apa cu galeata de la sute de metri..etc…iar ei,barbatii,stau in crasma si fac doar dragoste;pe la 40 de ani sunt sleite de puteri,topite,arata ca la 70…,asta am vazut eu cu ochii mei si cand i-am spus uneia dintre ele,de ce face asta,mi-a rasouns ca barbatul e barbat! Punct!..pai ce fel de echitate e asta!? :P: :D:
    Probabil ca asa cere traditia… asta le este obiceiul… e treaba lor,dar nu-i corect!? Sa nu fie cu suparare,este o parere de-a mea!?..sau ce se scrie sunt doar povesti!?

  3. buna seara ! MIHAELA , marti si miercuri la tv. a fost un film la ora 22,00 CODUL BIBLIEI se numea si spre sfarsitul filmului a fost o secventa cum eroii principali erau urmariti prin deshert unde a fost un vant puternic si a fost o avalansa de nisip ca i-a acoperit si ma gandeam ,oare cum se traieste in acele locuri ,acum am citit acest articol si kiar mi-a placut ca mai aflu si eu cum se traieste in aceste oaze de deshert si pe langa atatea care intampina ,mai sunt si ospitalieri ceea ce la putini romani se vede asta ,bravo lor

  4. Bun gasit,draga mea…am pierdut tot comentariul,era mult scris,nu ma mai repet…e tarziu,ma pregatesc de culcare,e ora 21,59..asa ca iti doresc o noapte linistita cu un somn placut si vise minunate!
    Te pup!

  5. E o imensa bucurie sa vad ca ne cautam aproape zilnic sa ne dam binete,sa ne invitam la cate o cafea virtuala, si sa ne interesam de starea fiecareia…. si ca aceste sarbatori ne-a gasit tot impreuna,ba mai multe decat acum cateva luni… si ca si asta e un semn!? :P: ,adica spune ceva!? ❓
    Te imbratisez cu drag din departare din sudul Moldovei noastre dragi,natale!? Pup!

  6. buna dimineata,draga mea! Sa stii ca eu mi-am baut cafea ,acum aprox. 3 ore si ceva… Hm,cam dimineata,dar astazi m-am trezit iarasi cu noaptea-n cap!? :P:
    O zi placut langa cei dragi si un An Nou cu fericire si mult noroc! Trebuie sa plec la taiatul porcului si ma grabesc,…pup!

Lasă un comentariu