Damascul sub ziduri albite de istorie: Moscheea Umayyada!

 

Unii musulmani o consid1024px-Umayyad_Mosque,_Damascusera cel de-al patrulea loc sfant ca importanta-n religia lor, dar zidurile sale au mai multe de spus. Sa-ncepem cu povestea sa in peisajul Damascului pe care-l strajuie sub numele de Marea Moschee, sau Moscheea Ummayyada. Aflata in partea veche a capitalei, locul gazduia inainte de cucerirea araba a orasului, in anul 634, o bazilica inchinata lui Ioan Botezatorul, considerat profet atat de crestini cat si de musulmani, acestia din urma stiindu-l sub numele de Yahya (in araba يحيى). Se spune ca moscheea odihneste capul acestuia, (si tot aici, intr-o gradina a lacasului de cult se afla si mormantul lui Saladin, liderul musulman atat de iubit si amintit pentru curajul sau in istoria popoarelor arabe). In imediata perioada dupa cucerirea araba, lacasul cu forma de biserica, nu a fost vizata de acestia, locul fiind folosit pentru rugaciune atat de crestini cat si de musulmani. Asta pana in vremea califului Al-Walid cand conducatorul a ordonat demolarea cladirii pentru a face o constructie grandioasa dedicata rugaciunii musulmanilor, in vreme ce crestinii au fost despagubiti pentru pierderea locului pe care-l foloseau la comun cu localnicii de religie islamica.

Un lacas dupa forma moscheei de la Medina

Pentru ca Damascul era capitala califatului in acea perioada, moscheea trebuia sa fie una grandioasa. Inspirata dupa modelul celei de la Medina dedicata Profetului Muhammad, la construirea sa au fost adusi mesteri persani, egipteni, indieni si bizantini. Dar orizonturile nu se aratau senine, istoric vorbind, o data cu eliminarea dinastiei Ummayyade din Damasc si mutarea capitalei califatului Abbasid la Bagdad. Nici macar existenta celui mai mare mozaic aurit din lume, care masura 4000 de metri patrati nu i-a putut salva stralucirea pentru o perioada, cand a trecut sub uitare o data cu nasterea noului califat. Bagdadul dicta in lumea islamica sub puterea abbasida. Imbunatatirile aduse de acestia lacasului de cult au fost minore: un turn cu ceas in secolul al X-lea si cateva domuri in curtea sa, este ceea ce s-a mai schimbat la o data atat de grandioasa cladire. Apoi a venit incendiul din 1069 care i-a adus avarieri grave. In 1078 turcii selgiucizi au venit in zona si au restaurat moscheea in urma incendiului suferit in 1069.  In perioada conducerii ayyubite musulmanii isi aparau orasul in fata cruciatilor din fata Marii Moschei, iar cladirea ei era parte din sistemul de aparare al Damascului. In 1167 un nou incendiu a avariat cladirea, iar dupa ayyubizi orasul Damasc a fost pentru o scurta perioada sub control cruciat si mongol, pentru ca mai apoi, pentru doua secole mamelucii sa conduca in zona. E perioada noilor incendii si restaurari. Urmatoarele patru secole turcii otomani pun stapanire pe Damasc si la scurt timp pentru moschee acest lucru a insemnat restaurarea si redecorarea ei. Timpurile moderne aduc un alt incendiu, in 1893, eveniment ce a necesitat o alta restaurare a acestui simbol istoric al capitalei siriene. Alte restaurari au avut loc in timpul mandatului francez, in 1929, si mai apoi, dupa ce Siria a devenit independenta, guvernul a realizat o serie de alte restaurari in 1954, in ’63, si anii ’80 si ’90. Ultimele modificari au adus criticile UNESCO care a considerat ca metodele de restaurare sunt improprii. Guvernul a raspuns la aceste acuzatii ca moscheea Ummayyazilor este mai degraba un monument simbol al Islamului decat unul istoric. Marea Moschee din Damasc este prima moschee vizitata vreodata de un papa, in 2001, de catre Papa Ioan Paul al II-lea, sub pretextul venirii la mormantul capului Sfantului Ioan Botezatorul. 

Un monument spiritual unic. De ce?

In pofida numeroaselor modificari, Moscheea Ummayyazilor este una dintre putinele din perioada de inceput a Islamului care si-a pastrat elementele arhitecturale si de structura specifice acelei perioade. Curtea este in partea nordica a complexului, iar sanctuarul se afla in cea sudica. Cel mai mare dom al moscheei este Domul Vulturilor, cu o inaltime de 36 de metri, construit din piatra in urma incendiului din 1893. Moscheea are trei minarete ca elemente de spectacol arhitectural, ce ii dau o frumusete aparte: Minaretul Miresei, Minaretul lui Iisus, cel mai inalt, masurand 77 de metri, si minaretul vestic, ridicat de sultanul Mamluk Qaitbay in 1488.

O moschee iubita de sunniti si de siiti

In religia islamica Marea Moschee are o importanta deosebita atat pentru sunniti cat si pentru cea de-a doua viziune, cea shiita. In urma bataliei de la Karbala, familia califului Ali a ajuns la Damasc fiind tinuta prizoniera pentru 60 de zile in interiorul moscheei. In ciuda framantarilor politice de care nici astazi n-a scapat, Siria ramane o stea pe harta culturala a sferei arabe, iar Damascul inca este o comoara arhitecturala, o capitala de legenda pe care bunul Dumnezeu o va apara de sageata distrugerii. (foto- Minaretul Miresei, Minaretul lui Iisus, Minaretul sultanului Mamluk Qaitbay).

800px-Minaret_of_the_Bride,_Umayyad_Mosque_01800px-Minaret_of_Jesus,_Omayyad_Mosque800px-Minaret_of_Qayt_Bey,_Umayyad_Mosque

Grandioasele califate si cetatile lor

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s