Un strain…

O seara de in4084071956_91f381b21dceput de martie aprindea lumini galbui in ferestrele din vecinatate, una cate una. Plictisita, priveam un film turcesc, pe care din pacate (sau din fericire) nu aveam cum sa-l inteleg in toata esenta siropoasa a povestii de iubire, fiind tradus in araba siriana. Monotonia fu insa brusc curmata de strigatul unui strain, care parea sa treaca prin fata cladirii unde locuiesc. Curioasa, ma duc la fereastra sa vad ce se intampla. O silueta intunecata mergea molcom pe strada, jelindu-si soarta. Ma intorc in lumea romantica a eroilor turci, incercand sa prind ceva din actiune. La nici cateva minute, strigatul se aude din nou. Reduc volumul televizorului, din dorinta de a intelege ceva din vaietele lui. Omul nu se adresa cuiva anume. Se adresa lumii intregi, facea apel la simtamintele omenesti, la solidaritatea pentru aproape. Unii vor fi tentati sa creada ca asta este tactica cersetorului de pretutindeni, cel pe care-l gasim fie la piata, fie prin biserici ori moschei. Si de multe ori, chiar asa si este. Insa ciudat, o intrebare s-a nascut in mine chiar in clipa cand vocea lui bantuia intreaga vecinatate. „Si daca nu este asa???” Imi privesc afectata sotul si observ ca nici lui strigatul nu i-a ramas indiferent. ” Spune ca are probleme de sanatate”, imi explica el. „Poate chiar o avea, saracu’ om. Dar la cate probleme si hoti sunt astazi, rar se mai increde lumea sa intinda o mana de ajutor cuiva”, spun cu tristete-n glas. „Mai bine m-as duce sa vorbesc cu el”, adauga el, convins de observatia mea. Vocea se auzea din ce mai slab, semn ca sarmanul se indeparta. Din fericire, reactiile din imprejurimi n-au intarziat sa apara, aducand in mine un strop de speranta ca totusi lumea nu s-a inrait de tot. De la fereastra, asteptam nerabdatoare dezlegarea misterului, povestea din spatele strigatului. Necajitul om avea nevoie de 500 de lire pentru o operatie la picior. Asta, in bani romanesti, inseamna vreo 250 de RON. Stransese 350…mai avea nevoie de inca putin. Nu vreau sa cred ca doar noi suntem cei care am reactionat la strigatul acelui strain. Sotul mi-a spus ca mai erau vecini prin zona. Vreau sa cred ca a fost operat si ca e bine. Sigur, mai exista si varianta ca el sa fi mintit, dar deasupra noastra se afla cineva care le stie pe toate. Iar eu ma bucur ca nu am uitat sa fim oameni.

Oameni si strazi

8 gânduri despre „Un strain…

  1. Da…e un intreg roman in spatele acestor oameni! Iar azi societatea interpreteaza orice strigat de ajutor ca pe un gest de inselatorie, din cauza celor care au vazut in asta o afacere. Important e insa sa stim sa ajutam doar pentru ca asa simtim si nimic mai mult, fara asteptari…

    • Sunt de acord cu tine. Zilnic se intampla adevarate drame pe langa noi, iar multi trec nepasatori, pentru ca e mai simplu sa ii bagam pe toti in oala cersetorilor mincinosi, decat sa ne facem timp cateva minute si sa intindem o mana de ajutor.

  2. Dramele omenesti sa petrec in toata lumea. Adevarat este ca din cauza unora care si-au facut o meserie din asta, multi oameni necajiti sunt ocoliti si ignorati in strigatul lor de ajutor. Eu am invatat ceva dintr-o predica a preotului intr-o Duminica la biserica. Ne-a spus ca daca simtim si dorim sa daruim un ban cuiva , fie el chiar si unul care dupa ce strange cativa banuiti ii duce iute la carciuma, sa actionam asa cum simtim , sa nu judecam pentru ca omului respectiv asa i-a fost dat sa fie chinuit de acest viciu pentru ca spiritul lui sa invete ceva din asta . D-zeu va aprecia gestul nostru si simtamantul respectiv nu gandirea cu judecata asupra omului ce face cu banii primiti, el va da socoteala pentru faptele lui nu noi.

  3. imi amintesc sunetul insistent de la soneria casei… intr-o seara destul de tarzie de duminica…
    am deschis cu teama usa… si am vazut un om agitat si destul de dubios…
    sustinea ca… este baiatul unui vecin de la cateva case… care are nevoie urgenta de medicamente… si ca ii mai trebuiesc 25 de dolari… ma implora sa ii imprumut… si zicea ca mi-i va inapoia…
    nu stiam ce sa fac… si parca simteam teama…
    l-am lasat sa astepte afara… si i-am adus 25 de dolari…
    nu l-am mai vazut niciodata pe omul acela… dar nici nu duc dorul celor 25 de dolari…
    fara sa cred ca.. prin donatii cumparam cumva gratitudinea cerului… i-am dat cu gandul ca… da… putea fi si adevarata minciuna lui…

  4. Nu trebuie sa ramanem indiferenti la durerea aproapelui nostru niciodata.. dar trebuie sa invatam sa deosebim oamenii cu adevarat indurerati si necajiti de cei fara scrupule, care incearca doar sa manipuleze Am auzit si am citit atatea cazuri de frauda, inselaciune incat cu greu ajung sa cred pe cineva. Dar uneori e de ajuns sa te uiti in ochii omului sa vezi daca minte sau nu. Durerea adevarata , din inima nu poate fi interpretata ca un rol oarecare. Unii, din pacate strang atata durere in inima incat nu stiu ce altceva sa mai faca decat sa urle, crezand ca doar asa se vor elibera. Si astfel se deschid mai usor.Dar nu intodeauna cui trebuie. E si mai pacat ca vecinii tai sau cei care treceau pe langa ramaneau indiferenti.. unde e omenia?

    • Frumos spus. Sunt de acord cu tine. Pe mine glasul acelui om care isi striga durerea unei lumi intregi, nu cuiva anume, m-a impresionat, chiar daca nu vorbea in limba mea. Daca a fost doar un rol, atunci merita un Oscar pentru interpretare, dar daca a fost doar un om necajit, ma bucur ca nu am ramas indiferenta si sper ca multi altii sa gandeasca asa. Asta nu inseamna ca nu sunt si sarlatani ca peste tot, care fug de munca si stau cu mana intinsa. Sigur ca exista si categoria cersetorilor profesionisti, insa de multe ori ochii spun totul, si asa poti realiza unde exista durere si unde minciuna.

Lasă un răspuns

