Vanzatorul oriental, un personaj pitoresc

Itinerant Seller of Rugs in CairoDaca ati vizitat vreuna din tarile Orientului Mijlociu si v-ati aventurat prin souk-urile traditionale, doar printr-o minune sa nu fi intalnit un personaj pitoresc, cu ochi ageri, zambet larg si negotul in sange: vanzatorul. Analizand mai bine comportamentul vanzatorului oriental, mi-am dat seama ca si aceasta meserie nu poate fi facuta de oricine, si ca a vinde, este o arta. Mi-e aproape imposibil sa ma gandesc cum ar fi sa ma plimb prin El Hussein, fara sa fiu intrebata de cel putin cinci ori pe minut daca nu doresc un covor beduin de lana, sau poate un colier ca al reginei Nefertiti. De multe ori am fost tentata sa ma rastesc la ei, ori sa le intorc spatele, pentru ca vremea cand eram doar o simpla turista fascinata de atmosfera arabeasca a cam trecut, dar ceva nu ma lasa. Ceva din mine ma indeamna sa le zambesc, acestor oameni cu fruntile descretite, chit ca pe langa ei se Le_Marchand_De_Fleurs_The_Flower_Merchantzbenguiesc vreo doi trei copilasi care ii striga „baba”, deci, sunt ai lor, pentru ei trag din greu sa vanda ceva. Fara indoiala, vanzatorul este totusi un magician al vorbelor, mai cu seama cel egiptean, care te mai si face sa razi, cand initial, ti-ai propus sa ii arati ca scopul tau era sa te relaxezi la un ceai. Dar cum necum te trezesti ca ai cumparat deja un covor dungat si vreo doua bratari cu simboluri faraonice, la un pret, „special pentru tine”. Si cum sa nu fie pusi atunci, cu marinimie la loc de cinste? Artistii i-au avut drept muze in tablourile lor, semn ca vanzatorul a fost dintotdeauna „sarea si piperul” pietelor din Orient, „promitand” prin marfa sa, zile insorite si imbelsugate cumparatorului. Lucrarile din imagini: Fabio Fabbi-  „Vanzatorul ambulant de covoare din Cairo”
si Rudolph Ernst- „Vanzatorul de flori”.

Negustorii de demult

43 de gânduri despre “Vanzatorul oriental, un personaj pitoresc

  1. Nu am vizitat nicio tara din orientul Mijlociu,dar ce stiu,ce cunosc si ce am vazut ,este de pe la televizor sau din ce si cat am citit.
    Imi place imaginea pusa, stiu ca sunt renumiti pentru covoarele lor superbe si nu numai.Interesant tot ce postezi,multumesc!


  2. Am sosit si se pare ca am postat aici ceva ce nu trebuia… ??? O zi frumoasa,reusita si implinita!
    O cafea si o floare pentru sufletul tau minunat!
    Imbratisari din indepartatul sud al Moldovei!

  3. Ai dreptate ca este o arta si sa sti sa fi vanzator. In Orient cred ca este ceva cu care te nasti privitor la aceasta meserie, nu dobandit ca in Europa. Eu doar in Turcia am putut ajunge dar si acolo am avut surpriza sa constat ca nu pot cumpara pana nu negociez formula cu care nu sunt obisnuita deoarece eu stiu dinainte ce-mi doresc si merg direct la vanzatorul unde-mi este preferinta, cumpar si plec. In Istambul , am avut parte de opusul obisnuintei mele si chiar mi-a facut placere acest joc pentru ca se creeaza si de o parte si de cealalta senzatia invingatorului ceea ce nu se compara cu rigiditatea de la noi, orice cumparatura de acolo mi s-a parut ca un trofeu asa ca a fost pus la loc de cinste 😀

  4. Da,asa este,am fost si eu in Instanbul, dar prin anii 92… si ce am vazut si ce am intalnit m-a uimit..in sensul ca era mult diferit de cum ne comportam noi prin magazinele noastre.,de cum eram obisnuiti,.ca de tarabe inainte de 89 nici nu era vorba!? …Seara am dormit intr-un hotel,destul de bun si serile care au urmat inca vreo 3… si la fiecare ora ne batea cineva in usa invitandu-ne sa le deschidem,iarasi ceva ne mai intalnit pe la noi..,unde era mai multa dsciplina si seriozitate zic.. :P: , iar la cumparaturi negociam si noi pretul odata cu ei,adica am intrat perfect in jocul lor innascut de comercianti din tata-n fi,dar nu inainte de a ne trata cu o cafea turceasca sau un ceai..iarasi ceva neobisnuit si nemaintalnit pe plaiurile noastre mioritice!? :P: :D: 😕 :P:
    Ce am vazut si vizitat m-au incantat si am venit cu o alta impresie de cum este lumea,alta decat cea in care am fost ingraditi noi…..

    1. Universitatea, Moscheea lui Baiazid, Marele Bazar Acoperit ( Grand Bazar ), Hipodromul, Fantana lui Wilhelm al II-lea, Obeliscul Egiptean, Coloana cu serpi, Moscheea Albastra, “,, Biserica Sf. Sofia, Palatul Topkapi ( vechiul palat al sultanilor )….doar cate ceva din ce am reusit sa vizitam pe langa fuga prin bazare…… Pup!

  5. Noi românii ajungem prea rar pe acolo ca să ne putem bucura pe deplin şi să înţelegem spiritul acela oriental. Totuşi ai istorisit foarte frumos şi pentru o clipă am putut fi şi eu acolo cu tine, zgâindu-mă neîncrezător şi fascinat la tot ceea ce mă înconjoară.

  6. xenia

    N-am fost niciodată în Orient ! Am avut o experiență extraordinară dar în Occident,am fost la Londra la fiica mea ! Am înțeles de la mai multe persoane care au vizitat Orientul apropiat sau mai îndepărtat că nimic nu se poate compara cu această civilizație,ceva intre modern și arhaic….Nici măcar nu pot spera la o așa călătorie …

  7. Mereu folosesti niste fotografii superbe care reflecta exact realitatea pe care o descrii, trecuta asu prezenta 🙂
    Prin randurile tale ne faci cunoscute lucruri pe care noi nici nu le cunosteam dar la care nici nu visam 🙂

Lasă un răspuns

