Viata in Regatul Arabiei Saudite

Daca e sa vorbim despre lucrurile placute din Arabia Saudita, cu siguranta viata de familie se numara printre acestea. Dupa o perioada petrecuta in regiunea estica, acolo unde valurile Golfului Arab bat molcom coasta maretului regat, cred ca cel mai bun cuvant pentru a descrie modul de trai de aici este siguranta. Atat pentru femei cat si pentru copii. Seara, in orase precum Al Khobar sauditele alaturi de soti ies la iarba verde cu copiii, aflati in mare parte in grija bonelor filipineze, pentru a petrece timp pe malul Golfului, la o gustare, sau fie pentru simpla socializare cu rude si prieteni. Daca este vorba de o intalnire intre mai multe familii, atunci barbatii se retrag intr-un spatiu al lor, la un ceai, in vreme ce sotiile de multe ori asezate in cerc, cu spatele la trecatori, petrec impreuna ori supravegheaza joaca celor mici. Din cand in cand vanzatorii ambulanti trec prin preajma stiind ca jucariile lor vor avea succes la cei mici. Restaurantele si fast food-urile au doua intrari separate, una pentru barbatii singuri si alta pentru familie, acolo unde doar cuplurile casatorite au acces. Mesele pot fi inchise cu perdele, dupa preferinta clientilor, pentru ca femeile care poarta niqab sa poata manca nestingherite fara sa li se vada chipul de catre straini. In Arabia Saudita sunt prezenti si multi egipteni, sirieni ori libanezi care aleg sa munceasca aici, unde nivelul de trai este mai ridicat  iar limba nu constituie o problema de comunicare. Sotiile acestora de multe ori asorteaza abayei negre un hijab colorat, vorbind cu accentul tarii de origine, spre deosebire de saudite, care poarta val negru,  in caz ca nu aleg niqabul. Nu de putine ori in trafic ti-e dat sa vezi masini de lux din vecinatate, cu numere de Kuweit, Bahrain, Qatar sau Dubai, dovada ca ne aflam in centrul Golfului Arab. Acestea insa se opresc brusc atunci cand o femeie trece strada, in semn de respect si protectie. Acelasi lucru se intampla si in magazinele de cartier, unde barbatii prefera sa iasa afara cand o femeie apare la cumparaturi, pentru a nu ii crea senzatia de disconfort, intr-un spatiu stramt. Politia niciodata nu va opri in trafic masina in care exista o femeie, doar in caz de grav incident. Am fost suprinsa placut sa descopar aceste lucruri pe parcursul sederii mele aici, cum de asemenea am descoperit ca sauditele au o personalitate puternica si un punct de vedere bine conturat la fel ca oriunde in lume atunci cand anumite aspecte nu le sunt pe plac. Fie ca poarta niqab sau doar val.

Femeile saudite aleg sa isi petreaca mare parte din timp in mall-uri. Aici, in mirosul ametitor de oud (ulei parfumat arabesc), printre magazinele ce expun ultimele colectii de brand-uri internationale, stralucitoare diamante, cosmetice si parfumuri, sauditele petrec ore bune la cumparaturi. La inceput nedumerita de setea pentru moda a acestora, dupa un timp am realizat ca toaletele trendy sunt expuse membrilor familiei, la nunti ori petreceri private, in vilele cu gradini imense in care multe dintre ele locuiesc. Cele casatorite vin la cumparaturi fie alaturi de sot ori angajate ale casei, preferabile filipineze, pentru curatenia si organizarea de care dau dovada. Junele vin in grup de prieteni, chicotind tipic adolescentin in goana dupa reduceri de pantofi si accesorii. Totodata sunt foarte preocupate de tot ce tine de tehnologie si telefoane de ultima generatie.

A fi femeie in Arabia Saudita este ca in oricare alt colt de lume, doar ca regulile sunt diferite fata de ale noastre, ca europeni. Am vazut saudite de o eleganta fara cusur, purtand tocuri inalte, abaye ireprosabil croite, bijuterii cu diamante, parfumuri fine si asa mi-am dat seama ca o femeie adevarata aduce cu ea feminitatea in oricare colt de lume. Cele mai multe dintre ele vorbesc pe ton scazut, chiar si in magazine, preferand discretia la tot pasul. Pentru ca in regatul cuprins de desert, femeia intotdeauna a fost o prezenta tainica, neexpusa, cu un farmec aparte si o frumusete considerata prea pretioasa pentru a lasa pe oricine sa o zareasca. O saudita rar se adreseaza unui barbat necunoscut dar lesne o face unei femei cu termenul de „surioara”. Am ghicit chipuri de femei frumoase, cu trasaturi delicate si ochi zambitori atunci cand cu oaresce cochetarie isi pun val pe intreaga fata. Asta se intampla atat din propria initiativa ori daca chipul prea frumos ar putea suci mintile vreunui barbat, creand astfel probleme nedorite. Acest lucru putin probabil sa se intample cu femeile altor tari arabe care rar isi acopera chipul. Ba unele inteleg gresit moda optand pentru valuri sclipicioase, cu machiaj in exces, transformandu-si astfel infatisarea intr-un adevarat kitch, la care adauga inele de aur galben pe toate degetele, ca dovada ca o duc bine alaturi de soti.

 Ca barbat a te uita mai mult decat intamplator la o femeie insotita de sot poate crea conflicte grave. Este vorba de eticheta societatii arabe, care interzice pur si simplu holbarea la femeia altcuiva. Daca noi europenii trecem cu mai multa usurinta peste acest aspect, un barbat din oricare tare araba va lua imediat atitudine. In Arabia Saudita nu poti face referire la sotia cuiva cu termenul direct de „sotie”, ci de „familie”. Nu am vazut cazuri in care sa fie mentionat numele sotiei unui barbat in mod direct de un alt barbat. A incerca sa abordezi o femeie singura intr-un mall poate crea de asemenea probleme unui barbat. Mai ales ca exista si asa numita „politie a modei” care are grija ca toate femeile sa poarte abaya neagra si sa isi acopere parul, valabil si in cazul strainelor, din respect pentru regulile si religia regatului. Femeile saudite nu conduc, insa pot avea sofer personal care sa le astepte in fata mall-urilor la finalizarea sesiunilor de shopping. Contrar celor care cred ca femeile Arabiei Saudite nu muncesc, am intalnit cateva tinere amabile in mall-uri, la magazinele de cosmetice. Pe durata rugaciunii magazinele si restaurantele se inchid, clientii trebuind sa astepte pana se termina rugaciunea. Ne aflam pe pamantului Profetului Mohamed, locul de unde Islamul a fost raspandit, deci este normal ca gradul de religiozitate sa fie mai ridicat decat in alte tari arabe. Mancarea traditionala a Arabiei Saudite este kabsa, un orez delicios cu mirodenii si bucati de pui, intalnit la tot pasul. Datorita filipinezilor si indienilor veniti in numar mare sa munceasca aici, restaurante cu bucataria specifica acestora gasim destule, ba chiar in anumite zone simtind ca suntem in inima Asiei. Pe indieni ii zarim peste tot, lucrand in taximetrie, restaurante ori benzinarii, pe cand filipinezii muncesc de cele mai multe ori in bucatarie. Cei veniti sa lucreze aici au un finantator saudit care le asigura viza de munca, locuinta si salariul. In  Arabia Saudita pe strazi, in lumina zilei, cei mai scumpi la vedere sunt chiar sauditii, zariti doar din cand in cand la volanul unor masini de lux. Strazile, indeosebi cele laturalnice, sunt intesate cu muncitori din Bangladesh veniti sa castige o paine mai usor decat in tara de origine.

Muzica Golfului Arab are un ritm specific, diferit ritmului egiptean sau libanez, iar dialectul folosit aici se numeste khaleeji, denumire ce deriva din arabescul „khaleej- golf”. Este folosit in tari precum Kuweit, Arabia Saudita, Bahrain, Qatar, Emiratele Arabe si Oman. Totusi sauditii sunt familiari cu araba egipteana, majoritatea ascultand muzica si serialele produse in Cairo.

Regatul cu aroma de oud

33 de gânduri despre „Viata in Regatul Arabiei Saudite

  1. Buna dimineata,draga mea,Mihaela!
    Am vazut ca ai aparut pe la Xenia,probail ca ti-a fost imposibil sa intri si pe la mine…. eu te astept!
    Cat despre acesta minunata postare nu pot decat sa-ti aduc cele mai alese cuvinte la adresa ei..se vede, scriitoarea din tine,sensibilitatatea si emotia trairilor in acele minunate locuri… Cu adevarat este o lume a civilizatiei…pacat ca asa ceva nu este peste tot pe unde ne ducem,dar mai ales ,aici,la noi…. lumea s-a schimbat mult dupa revolutie si a evoluat ,parca in mai rau…
    Cu mahnire spun asta,dar e adevarul… si chiar ma doare!?
    O zi minunata langa ai tai!
    Sa fii iubita,stimata si respectata ca o meriti!

    • Draga mea Anita iti multumesc pentru cuvintele tale, cu regret iar am pierdut dimineata si cafeluta cu cardamon, dar acum recuperez cu un nescafe si te astept poate esti prin preajma! Toate cele bune si astept un semn! Pupici!

  2. De fapt incercam sa spun ca intr-o lume civilizata,pe cel de-alaturi nu ar trebui sa-l intereseze viata ta…pe cand aici..se intra atat de brutal cu bocancii in intimitatea celui de-alaturi ca ma si inspaimanta ,uneori…si asta ce spune!?. . :P:
    Eu te astept sa vii si ne bem dimineata,nelipsita cafea cu cardamon sau fara cum o preferi!? Te pup!

  3. Frumos ai descris. Este o alta lume si alte reguli acolo. Sunt convinsa ca femeile sunt fericite dar ca peste tot sunt bogati si saraci asa ca nu toate sauditele isi permit cumparaturi prin malluri sau slujnice filipineze. Saracele filipineze au migrat in toata lumea dupa un loc de munca mai bine platit ca sa-si ajute familiile ramase acasa. Am intalnit f. multe cand am fost in Cipru, era o comunitate aproape. Le-am vazut mergand la biserica romano-catolica din Cipru pentru ca eu fiind de aceasta religie acolo am mers Duminica. M-au impresionat cat sunt de modeste si calde la suflet iar inaltimea lor mi-a creat imaginea unei biserici plina de copii. Pana si-n Romania noastra saracita am vazut familii care au angajate filipineze la treburile casei. Multumesc pentru frumoasa postare. Pupici.

    • Iti multumesc draga mea! Materialul l-am completat astazi, cand timpul iti permite il poti reciti, pentru ca aseara era destul de tarzie ora la care l-am scris. In privinta filipinezelor, da, cred ca multe sunt asa cum le descrii si tu, insa am auzit si de cazuri mai putin fericite. Te pup si astept noutati!

      • Sunt convinsa de asta.
        Pe mine una m-a fascinat acea carte… si ca orice popor are si lucruri minunate… dar si minusurile lui, exact cum le numesti tu.

        Insa sunt convinsa ca partea luxurianta a lumii arabe este cu adevarat deosebita.

  4. Sigur! Mi-ar placea ca romanilor sa le fie clar ca arabii musulmani sunt ca peste tot si ca o eventuala casatorie nu inseamna neaparat schimbarea religiei, purtarea valului sau drame demne de romane. Tine pur si simplu de fiecare caz in parte, exact ca si la romani. Sunt unele tari care impun ca si cod vestimentar purtarea valului, nicidecum casatoria. Lumea orientala are un farmec pe care nu-l gasim in Occident si viceversa.

  5. Ce interesant. Mi se pare de admirat partea cu rugaciunea, cand magazinele se inchid si toata lumea asteapta..foarte frumos, pacat ca nu se aplica asta si la noi..si de altfel peste tot ar trebui sa se aplice, indiferent de religie, toti ar trebui sa ne rugam..

  6. Ai scris asa : „Mai ales ca exista si asa numita “politie a modei” care are grija ca toate femeile sa poarte abaya neagra si sa isi acopere parul, valabil si in cazul strainelor, din respect pentru regulile si religia regatului. ” Daca sunt din Romania dar lucrez acolo trebuie sa ma imbrac asa ? 🙂 Sa inteleg ca nu am voie sa merg pe strada cu o fusta lunga si un tricou decent ? Si daca nu cunosc pe nimeni… sa inteleg ca nu prea am voie sa merg singura pe strada?
    Imi cer scuze dar am aplicat pentru un job in aceasta tara si acum ma documentez! 🙂 Multumesc frumos!

    • Bun gasit! Arabia Saudita este singura tara araba unde dress code-ul obligatoriu pentru femei indiferent de religie si nationalitate este abaya neagra si hijabul sau shaila. Majoritatea sauditelor prefera niqabul (acoperirea totala a fetei), dar acesta nu este obligatoriu. De mers pe strada singura o poti face in deplina siguranta, depinde insa de loc si ora, insa pe distante lungi vei realiza ca este bine sa apelezi la un mijloc de transport. Sper ca ti-am fost de folos! 🙂

  7. Buna Ziua. Sunt jurnalist si lucrez la un subiect cu femei musulmane care au permis de conducere in Romania. Ma intereseaza cazul Arabiei Saudite dar stiu ca e imposibil sa gasesc o femeie saudita in Romania care sa vrea sa vorbeasca pe marginea celor intamplate in Regat. Vroiam sa va rog daca ma puteti ajuta insa cu femei arabe care au permis de conducere si care ar putea sa-mi ofere un interviu. Multumesc. adresa mea de email este robert@voom.ro

    • Buna ziua, Robert. Pana sa ma stabilesc aici am fost reporter in media romaneasca, e eronat sa pui egal intre femeile musulmane, caci multe sunt mai emancipate ca unele romance. Cunosc saudite care conduc in afara regatului si este posibil ca pe viitor s-o faca si-n tara lor. Din pacate nu am cum sa le rog sa dea interviu, pentru ca nu ar fi corect sa pun stilul lor de viata sub lupa, in conditiile in care media a dezbatut de nenumarate ori acest aspect, ca pe o ciudatenie. Numai bine!

  8. Buna din nou. N-am pus egal, n-am vorbit despre emancipare, poate n-ai citit cu atentie. Tot ce cautam era o femeie saudita care aiba un punct de vedere fata de protestele femeilor din Arabia Saudita. Nu a privit nimeni cu ciudatenie faptul ca ele conduc, ba din contra, cu admiratie, pentru ca o fac sub forma de protest. Ideea mea era de aratat un caz care sa fie in antiteza cu legea saudita. Ma rog, multumesc oricum de raspuns.

  9. Bun gasit. E adevarat ca multe isi doresc sa conduca si in tara lor, dar proteste nu exista, pentru ca viata in Arabia Saudita este destul de echilibrata. Succes cu articolul tau, sper doar sa aiba informatiile corecte, imi pare rau ca nu am putut face mai mult.

  10. Viata islamica este frumoasa dac o intelegi, o respecti, o acepti si p iubesti iar cei din jurul tau te vor umple de respect si afectiune .sa fii fericita mereu.Allah cu tine

  11. Buna seara , sunt Mihaela și te-am găsit din întâmplare( sau asa trebuia sa ) 🙂 …m-a impresionat cum descrii lumea araba și de aceea îndrăznesc sa te deranjez cu neliniștea care ma bântuie … Pe scurt :într-o luna și jumătate voi fi în Arabia Saudita pentru o vizita de trei luni la soțul meu care muncește acolo pentru o companie guvernamentala.Cunosc cumva lumea araba , am stat sase luni în Maroc . Am iubit țara aceea și oamenii de acolo …toate bune și nu prea pentru ca (din punctul meu de vedere ) e o mare deosebire intre cele doua tari în ceea ce privește rigoarea îmbrăcămintei, a atitudinii în public , . De asta va și scriu . Mi-e frica efectiv de lumea pe care o voi vizita … mi-e frica sa nu fac vreo gafa (sunt mai exuberanta, vulcanica… fără a fi neserioasa ) poate involuntar îmi iau soțul de mana, sau sa-l pup sau sa ma manifest greșit pentru felul lor de a privi lucrurile … sau mie frica ca nu am sa fiu corespunzătoare ca și ținuta vestimentara … Am senzația (greșita poate ) ca merg la pușcărie pentru trei luni …Învață-ma cum sa depășesc tracul și anxietatea care m-au cuprins. Te citesc cu plăcere și înțeleg farmecul și magia acelei lumi , dar ma sperie rigoarea ei … Cum sa abordez țara aceea sa mi-o fac prietena sufletului meu ?. Mulțumesc pentru răbdare de a ma citi și sper sa dorești sa îmi răspunzi și poate (dacă nu iți cer prea mult ) sa deschizi mintea și sufletul meu către lumea aceea .

    • Buna Mihaela. Regatul Arabiei Saudite este o tara deosebita, cu o cultura si o traditie impresionanta. Aici este locul de origine al limbii arabe si religiei islamice, raspandite mai apoi in lumea orientala. Va trebui sa porti abaya neagra si val, din respect pentru religia si obiceiul localnicilor, insa nu ai de ce sa-ti faci griji, pentru ca magazinele saudite sunt extrem de stilate si designerii sunt specializati in a crea cele mai frumoase si feminine modele de abaye care, desi sunt de culoare neagra, sunt infrumusetate cu diferite ornamente. Valul in orase precum Jeddah sau Al Khobar, locatii relativ deschise si obisnuite cu strainii, nu este nevoie sa fie purtat intr-un stil strict islamic ca non-musulmana si europeana, ci mai mult simbolic. Daca vorbim de capitala Riyadh sau vreun orasel din desert, regulile sunt mai stricte, am inteles ca exista si zone unde se cere acoperirea fetei. De regula cele care poarta niqab indiferent de locatie sunt femeile saudite, fie din alegere proprie, fie ca traditia familiei o cere. Nu este permis sa iti manifesti afectiunea fata de sot in public prin imbratisari si saruturi, pentru ca nimeni nu o face si cu siguranta ai soca ori probabil ai fi pusa intr-o situatie delicata de catre autoritatile locale. Oricum, o data ajunsa acolo singura vei sti care este comportamentul adecvat privind in jurul tau, insa da, cateva informatii suplimentare sunt necesare pentru o destinatie precum Arabia Saudita. Sedere placuta!

  12. Ce frumos ai descris. Ma bucur sa aud ca femeile sunt respectate atat de mult. Nu stiu daca si acasa, in timp de fac cate ceva prin casa, in fata copiilor, a socrilor, poarta val. Cele ce au menajere sunt convinsa ca sunt foarte bogate desi permit sa aiba in casa menajere, sa mearga prin moll-uri, dar acolo, cred ca sunt si famiile mai saracute, pentru ele exista acelasi respect? Multumesc mult.

    • Nu, in casa nu este obligatoriu valul, decat cine prefera asa. Nu sunt neaparat foarte bogate cele cu menajera, e un lucru des intalnit in Arabia Saudita la o familie cu venit decent sa aiba pe cineva care sa ajute la curatenie. Si nu doar aici ci si in alte tari din regiune.

  13. Iți mulțumesc Arabica …taste of Orient,
    iți mulțumesc pentru ca mi-ai alocat o părticica din timpul tău! Sper sa depășesc tracul și sa fie o ședere plăcuta pentru mine în leagănul civilizației musulmane!Am să-ți scriu după ce ajung acolo și sper sa iți împărtășesc bucuria mea de a fi acolo.Dumnezeu sa vegheze asupra ta și asupra celor pe care ii iubești !

  14. imi place mult tara asta desi nu am fost niciodata…mi ar placea sa o vizitez dar sa traiesc definitv acolo nu credca as putea…sunt prea stricte regulile,mi se pare prea mult,adica o femeie dc nuu ae voie sa conduca?nu avem aceleasi drepturi ?suntem toti oameni…asta e paerea mea pesonala…mie mi se pare ca e exagarata viata acolo

    • Nu e deloc exagerata. Daca esti bine informat si iubesti stilul arabesc, tara aceasta e o destinatie frumoasa. Sigur ca traiul difera de cel occidental, insa pentru cei care iubesc mall-urile, cumparaturile, produsele de buna calitate si traditiile arabesti, e o tara frumoasa. Si da, sunt straini care traiesc in ea permanent.

    • Mancarea as spune ca nu este scumpa in Arabia Saudita, daca ai un salariu decent. Cred ca depinde de nivelul de viata al fiecaruia, pentru ca daca iesi in oras sa mananci in fiecare zi, se poate spune ca-ti trebuie un buget mai mare, daca te limitezi la cumparaturile din supermarket, iesi mai ieftin, as spune. Dar exista si fast food-urile care nu sunt asa de scumpe, pentru iubitorii de gen. Reveniti cu detalii, ca sa imi pot da seama la ce anume exact va referiti. Toate cele bune!

  15. Buna Arabica,
    Felicitari pentru postare, sper din tot sufletul sa nu o fi gasit prea tarziu si sa ma ajuti si pe mine cu un sfat. Sotul meeu urmeaza sa lucreze in Arabia Saudita, iar daca reuseste sa se acomodeze intentioneez sa merg si eu impreuna cu copilul nostru de 4 ani. Ma intereseaza cum cum sunt privite familiile de straini cu copii, daca copii au acces la sistemul de invatamant, daca beneficiaza de asigurare copilul si sotia daca doar sotul lucreaza cu contract guvernamental.
    Multumesc mult de tot

    • Bun gasit. Depinde de pozitia pe care sotul tau o va avea la jobul obtinut acolo. Sauditii sunt obisnuiti cu strainii, intrucat sunt foarte multi care lucreaza in regat. Exista scoli pentru copii expatilor, in rest despre alte beneficii nu ma pot pronunta, pentru ca totul difera de la caz la caz.

Lasă un răspuns

